FAQ
Aby złożyć zamówienie musisz utworzyć konto podając niezbędne dane, które posłużą nam do przetworzenia, realizacji i wysyłki Twojego zamówienia.
Twoje dane przechowujemy i przetwarzamy zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie, oraz polityce prywatności. Twoje dane nigdy nie zostaną udostępnione osobom/firmom trzecim, o ile nie będzie to konieczne w ramach realizacji zamówienia.
Możesz także złożyć zamówienie drogą mailową, lub osobiście. W każdym z tych wypadków, utworzymy dla Ciebie konto w naszym systemie które posłuży do czynności określonych powyżej.
Składając zamówienie musisz wyrazić zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.
Ze względów bezpieczeństwa założone konto musi być aktywowane zapomocą linku aktywacyjnego, który jest wysłany na adres e-mail podany w formularzu rejestracji.
Jeśli nie otrzymałeś/łaś linka aktywacyjnego sprawdź folder ze spamem.
Jeśli nie masz dostępu do konta z powodu nieznajomości lub zapomnienia hasła, wystarczy że skorzystasz z mechanizmu przypominania. Kliknij link [Nie pamiętasz hasła? Przypomnij!], który znajdziesz na stronie logowania. Jeśli Twoje konto bylo utworzone prawidłowo z użyciem aktywnego adresu e-mail, na skrzynkę pocztową otrzymasz link do utworzenia hasła.
Kolory metaliczne ZŁOTY i SREBRNY
Jako jedyna drukarnia na Podlasiu i jedna z pięciu w Polsce drukujemy cyfrowo kolorami metalicznymi - złotym Pantone 871, oraz srebrnym Pantone 877. Dzięki tym uszlachetnieniom możesz nadać swoim projektom absolutnie wyjątkowego, niepowtarzalnego harakteru.
Druk na ciemnych podłożach.
Dzięki temu, że kolory metaliczne są kryjące, możesz drukować nimi na papierach barwionych w masie - także ozdobnych, fakturowanych.
Szybka kalkulacja
Koszt druku z użyciem kolorów metalicznych możesz samodzielnie policzyć, oraz złożyć kompletne zamówienie korzystając z kalkulatorów na NASZEJ STRONIE
Więcej informacji o kolorach metalicznych dowiesz się TUTAJ
Pliki do druku należy przygotowywać wg zasad ogólnych.
- format pliku PDF (preferowany), tiff, jpg (wysokiej jakości - niska kompresja). W szczególnych przypadkach oczekujemy plików w formatach otwartych - edytowalny PDF, Adobe Illustrator, CorelDraw CDR.
- przestrzeń barwna CMYK CoatedFogra39. Dopuszczamy przyjęcie do druku plików w przestrzeni RGB. Należy jednak pamiętać, że każdy rodzaj przestrzeni barwnej zostanie skonwertowany do CMYK.
- każdy projekt musi być przygotowany ze spadem wlk. 3 mm dookoła. Dotyczy także broszur wielostronicowych oraz projektów z jednolitym tłem, oraz bez tła.
- margines bezpieczny - 4 mm.
Standardowym formatem plików przekazywanych do druku w drukarni jest PDF.
W drukarni www.druk.net.pl dopuszczamy pliki w innych formatach:
- Adobe Illustrator (Ai),
- Tiff,
- JPG,
- Corel Draw (CDR),
- Adobe Photoshop (PSD).
Kolorowy wydruk, który otrzymujesz z drukarni jest drukowany wyłącznie czterema kolorami, które mieszając się w odpowiedni sposób tworzą wrażenie pełnokolorego druku. Dlatego zadrukowany arkusz papieru oznaczamy terminem 4+0 dla arkusza jednostronnego, lub 4+4 dla arkusza zadrukowanego dwustronnie.
4+0 - kolorowa praca zadrukowana jednostronnie,
4+4 - kolorowa praca zadrukowana dwustronnie,
1+0 - praca zadrukowana jednostronnie z użyciem wyłącznie jednego koloru. W druku cyfrowym zazwyczaj mamy na myśli druk w kolorze czarnym.
1+1 - praca zadrukowana dwustronnie z użyciem wyłącznie jednego koloru.
W drukarni druk.net.pl mamy możliwość druku cyfrowego za pomocą specjalnych tonerów:
- metalicznym srebrnym Pantone 877,
- metalicznym złotym Pantone 871,
- oraz lakierem bezbarwnym Clear toner.
Używając w druku kolory specjalne możemy określić np.
- 1+0 - druk jednostronny z użyciem wyłącznie koloru srebrnego Pantone 877.
- 5+0 - jednostronny druk w pełnym kolorze z użyciem koloru dodatkowego (np. Pantone 877).
- 4+1 - dwustronny druk. Pełny kolor po jednej stronie. Druga strona zadrukowana wyłącznie kolorem czarnym, lub tonerem specjalnym, np. srebrnym Pantone 877. Zawsze jeśli określony jest kolor dodatkowy musi być wskazana nazwa tego koloru.
Gramatura papieru oznacza dosłownie ciężar arkusza papieru wyrażony w gramach na metr kwadratowy. Czyli papier o gramaturze 350 g (typowa gramatura papieru używanego do druku wizytówek) oznacza, że arkusz o wielkości metr na metr (metr kwadratowy) waży 350 g.
Im wyższa gramatura papieru tym wyższa grubość i sztywność papieru.
Papiery o niskich gramaturach, od 110 od 150 - 170 używamy do druku klasycznych ulotek.
Papiery o gramaturach od 200 do 350 g, używamy na okładki, karty katalogowe, dyplomy itp.
Należy pamiętać, że różne rodzaje i gatunki papierów mają różną grubość i sztywność przy tej samej gramaturze. Np. papier powlekany typu kreda błyszcząca o gramaturze 350 będzie zauważalnie cieńsza i mniej sztywna niż kreda matowa 350 g.
Spad drukarski wg definicji Wikipedii to: "obszar druku, który wychodzi poza krawędź ostatecznej publikacji. Spad gwarantuje, że obszar druku będzie dochodził do samej krawędzi po przycięciu arkusza [...]"
Nasza definicja spadu, którą najczęściej używamy w rozmowie z klientem brzmi: "spadem jest celowy nadmiar wymiarów projektu przeznaczony do odcięcia" :-)
Spad po ludzku!
Każdy projekt, który drukarnia ma wydrukować dla Ciebie, drukowany jest na dużym arkuszu a następnie przycinany do pożądanego formatu. Jednakże musisz pamiętać, że podczas cięcia dużego stosu papieru występuje pewna tolerancja dokładności, co powoduje, że nie jest możliwe przycięcie pracy idealnie wzdłuż krawędzi projektu. Dlatego prawidłowy projekt musi zawierać nadmiar, czyli tzw. spad, który maskuje niedokładność cięcia.
Standardowa wielkość spadu to 3 mm. Przy czym musisz pamiętać, że spad dodajemy do każdej strony projektu. Prawidłowo przygotowana do druku wizytówka, która po wycięciu z arkusza ma mieć format 90 x 50 mm powinna przyć przygotowana do druku wielkości 96 x 56 mm. Typowym błędem przygotowania plików jest traktowanie podanego przez drukarnię spadu jako wielkość sumaryczną - czyli w powyższym przykładzie nieprawidłowo przygotowana wizytówka będzie miała format 93 x 53 mm. Rzeczywisty spad wynosi tutaj 1,5 mm.
Wielkość spadu NIE określa stopnia niedokładności. Spad 3 mm nie oznacza, że tolerancja cięcia wynosi aż 3 mm. Większość znanych nam drukarń określa spad na 2 - 3 mm. Rzeczywista tolerancja cięcia wynosi od kilku dziesiątych do maksymalnie 1 mm, ale jest także ściśle zależna od rodzaju papieru, wysokości stosu papieru ciętego jednorazowo, a także stopnia naostrzenia noża gilotyny. Najtrudniejsze do dokładnego cięcia są papiery offsetowe.
Ostatnie, ale nie mniej ważne - wszystkie elementy projektu, które w zamierzeniu projektanta mają po wycięciu pracy z arkusza dochodzić do samej krawędzi pracy MUSZĄ wystawać na pole spadu. Jeśli Twój projekt zawiera tło - musi ono wypełniać całe pole spadu! Jeśli w projekcie narysowałeś linię, ornament, lub inny detal dekoracyjny który ma dotykać do krawędzi wyciętej pracy - także te elementy muszą wystawać na pole spadu.
Typowym błędem jest przygotowanie projektu bez uwzględnienia spadu, a następnie poszerzenie go o pusty, biały margines, który ma spełnić rolę spadu. Tak przygotowany projekt w istocie NIE zawiera spadu.
Więcej o spadach dowiesz się TUTAJ
Z tego samego powodu, dla którego dodajemy do projektu spad, musimy przewidzieć także niezbędny margines niwelujący wizualny efekt niedokładności cięcia. Im większy zastosujesz margines bezpieczny, tym mniej zauważalna będzie niedokładność.
Standardowy margines bezpieczny to 4 mm. Oprócz tła nie umieszczaj żadnych elementów projektu w odległości bliższej niż 4 mm od linii cięcia. Szczególnie dotyczy ramek, logotypów, tekstów itp.
Więcej o marginesach bezpiecznych dowiesz się TUTAJ
Termin CMYK określa standardowy druk kolorowy, który wykonywany jest z użyciem czterech barw podstawowych:
Cyan (jasno-niebieski),
Magenta (różowy),
Yellow (żólty),
BlacK (czarny).
Pełnokolorowy druk, który otrzymujesz z drukarni prawie zawsze drukowany jest wyłącznie jako mieszanina tych czterech farb.
Termin RGB oznacza sposób tworzenia obrazu na monitorze. Kolorowy obraz jaki widzimy na monitorze powstaje przez wymieszanie trzech barw Red, Green, Blue.
Należy pamiętać, iż podstawowa różnica wynika stąd, że obraz drukowany widzimy dzięki światłu odbitemu od zadrukowanej powierzchni. Natomiast obraz wyświetlany na monitorze widzimy dzięki temu, że monitor jest źródłem światła.
Czy wiesz, że brak spadów jest najczęstszą przyczyną odrzucenia plików?
Brak spadu
oznacza, że przygotowałeś projekt dokładnie w tym formacie, który oczekujesz otrzymać. Tymczasem projekt oddany do druku musi być większy o 2 - 3 mm z każdej strony.
Spad nieprawidłowy
najczęściej jest po prostu dodanym białym, pustym marginesem dookoła projektu. Gdyby było to takie proste, żadna drukarnia nie zawracała by głowy klientom jakimś tam spadem, tylko dodawała go samodzielnie.
Pamiętaj! Spad MUSI być wypełniony tłem, oraz wszystkie elementy projektu, które mają dotykać do krawędzi projektu MUSZĄ wystawać na pole spadu.
Dopuszczamy możliwość przyjęcia pliku do druku pomimo braku spadów. Jeśli operator oceniający plik uzna, że margines bezpieczny jest na tyle duży, że podcięcie pracy nie bedzie stanowiło problemu*. Pamiętaj jednak, że praca przesłana do druku bez spadów zostanie przeskalowana (powiększona) przed drukiem o kilka procent na następnie przycięta do właściwego formatu. Brzmi strasznie? - zadbaj o prawidłowo przygotowany spad.
Ważna informacja jest taka, że spad NIE jest potrzebny drukarzowi, ani operatorowi cyfrowej maszyny drukującej. Spad jest potrzebny operatorowi gilotyny, aby mógł ładnie i prawidłowo wyciąć Twoją pracę z arkusza.
* dopuszczenie pliku bez spadów do druku nie dotyczy produktów z mechanizmami automatycznego sprawdzania - tzw. preflight.